dinsdag 17 april 2012

(poë ) Zie ! mijn stoel


(poë ) Zie ! mijn stoel                                           obs De Weiert in Odoorn

Projectweek poëzie.

Hou dit blog in de gaten voor meer informatie!
                                                      
Wat we gaan doen…

Een projectweek over poëzie in de week van 23 tot en met 27 april 2012
Alle 180 kinderen van obs ‘De Weiert’ in Odoorn krijgen een stoel… in ruil voor een gedicht.

We werken toe naar een kunstproject.
De 180 stoelen krijgen op 26 april allemaal een plek op de centrale brink van het dorp, onder de bomen van ‘de Boshof’.
Er ontstaat een woud van stoelen waar de toeschouwer rust vindt.
Aan elke stoel is een gedicht van een kind en een foto met daarop zijn favoriete plek gekoppeld.
Elk kind heeft een foto mee genomen naar school met daarop zijn favoriete plek: in het dorp, in de achtertuin, in de speeltuin, in het weiland,…
Bij de foto schrijft het kind een gedicht.

Eindresultaat:
Een poëtisch stoelenwoud dat de hele maand mei te bewonderen is.

Waar het ons om gaat:
Aanleren van vaardigheden: soorten gedichten; gevoel verwoorden; 
kunstzinnige vorming; creatief schrijven; vorm en inhoud

Daarnaast: uitstijgen boven jezelf ( vergroten van gevoelens van eigenwaarde);
poëzie schrijven voor de wereld; aansluiten bij leefwereld en belevingswereld van elk kind;
bizoender project (zo bijzonder dat je het zou willen kussen); gerichte aandacht richten op de versmelting van kunst en cultuur; enthousiasme; verbinden van ‘het aanleren van schoolse vaardigheden’ en ‘het toepassen van de aangeleerde vaardigheden’; durf; lef; ouderbetrokkenheid; hoge verwachtingen;…

Tijdens de projectweek ontdekken we (kinderen, ouders, leerkrachten, dorpsbewoners) de dichter in onszelf en ontdekken we de directe omgeving.

doelen:

Ik maak gedichten.
Ik weet wat gedichten zijn.
Ik weet wat poëzie is.
Ik laat aan iedereen zien wat ik heb geleerd.
Ik betrek mijn ouders en alle dorpsbewoners bij het project.
Ik laat aan de hele wereld zien hoe belangrijk het is om stil te staan bij wie je bent en wat je kunt.
Ik laat zien wat ik kan.

Aanstaande maandag 23 april wordt het project geopend door burgemeester Marco Out van de gemeente Borger Odoorn, ’s morgens om 11 uur.
Tip van de sluier: Vanaf een stoelenberg kijken maakt dat je meer ziet.
Op donderdagmiddag 26 april, ’s middags vanaf 17.45 uur wordt het stoelenwoud ingericht onder de bomen van ‘de Boshof’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten